ابداع شيوه جديد آزمايش ژنتيكي
جهاد دانشگاهی استان خوزستان-آزمایشگاه
علوم آزمايشگاهي-جهاد دانشگاهي استان خوزستان-پزشكي-هماتولوژي-پاتولوژي-اهواز

محقق ايــراني موسسه تکنولوژي استکهلم به همراه گروهي ديگر از محققان اين موسسه موفق به ارائه شيوه اي جديد شده اند که مي توان با استفاده از آن به صورت همزمان توالي ژنتيکي پنجهزار نمونه DNA را مورد بررسي قرار داد.
    به گزارش مهر محققان تا به امروز تنها مي توانستند تعدادي محدود از نمونه هاي DNA را به صورت همزمان تحليل و بررسي کنند که هزينه آن نيز در حدود 16 هزار دلار براي هر نمونه بود اما اکنون محقق ايراني موسسه تکنولوژي استکهلم به همراه گروهي از همکارانش شيوه اي را ارائه کرده است که مي توان با همين ميزان هزينه در حدود پنج هزار نمونه DNA در آن واحد، مورد آزمايش و تجزيه و تحليل توالي ژنتيکي قرار داد.
    اين شيوه مي تواند هزينه بررسي هر نمونه را تا اندازه اي قابل توجه کاهش داده و رکورد جهاني براي تعداد آزمايش هايي که براي تحليل توالي ژنتيکي يک تک DNA انجام مي گيرند را تجديد کند.
    افشين احمديان و همکارانش معتقدند: انسان به صورت مجازي ناچار به يافتن شيوه هايي است که بتواند در لحظه تعداد زيادي از آزمايش هاي توالي ژنتيکي را به اجرا بگذارد و در عين حال مقادير زيادي از هزينه هاي معمول را ذخيره سازد. در غير اين صورت اين نوع از آزمايش ها در مدت زماني بسيار طولاني و با هزينه اي بسيار گزاف انجام خواهد گرفت.
    احمديان به کمک همکارانش اين شيوه جديد را به گونه اي ابداع کرده است که روند ترسيم توالي ژنتيکي مي تواند به صورت همزمان کم هزينه و در زماني کوتاه انجام بگيرد. يکي از کاربردي ترين موارد استفاده از اين ابداع در زمينه مطالعات سرطان است، حوزه اي که در آن بايد تعداد زيادي از سلول ها از بدن انسان هاي مختلف مورد آزمايش قرار گيرند.
    پيوند عضو نيز از کاربردهاي ديگر اين پروژه است زيرا دانشمندان بسياري چشم انتظار راه اندازي بانک DNA هستند تا با استفاده از آن اندام هاي متناسب با بيماران را سريعتر يافته و به بدن بيمار پيوند بزنند.
    به گفته احمديان، همچنين قابل انطباق بودن از ديگر ويژگي هاي منحصر به فرد اين شيوه است زيرا مي توان تعداد ترسيم توالي هاي ژنتيکي نمونه هاي DNA را بصورت همزمان افزايش داد.
    بر اساس اين گزارش براي جلوگيري از ترکيب شدن نتايج اين توالي هاي ژنتيکي، نمونه ها به نشانه هاي شناسايي مجهز هستند تا به راحتي از يکديگر قابل تشخيص باشند. 
    
 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 4 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

آرشیو مطالب
پيوند ها
امکانات
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 51
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 51
بازدید ماه : 367
بازدید کل : 8748
تعداد مطالب : 66
تعداد نظرات : 21
تعداد آنلاین : 1